Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Våga visa dina känslor i denna kurs

Helt ärligt måste jag säga att dessa veckor har gått fort.

Eftersom vi redan har kommit fram till sista prova på veckan. Jag tycker det har varit givande och riktigt kul att få ge er en ny utmaning varje vecka.
Jag hoppas verkligen, att det har givit dig något oxå, att du har lärt dig något av att ta dig an dessa veckor.

Till att börja med har vi har skapat oss en enkel morgonrutin
1. bädda sängen och berömma sig själv.
2. Hälsa god morgon till vår spegelbild
3. Använt Snooze-knappen till något positivt. 5 minuters meditation

Sist men inte minst ska denna sista del nr 4 handla om våra känslor

Alltså vi ska uppmärksamma hur vi mår. Vad som än händer under dagen ska vi känna efter och göra det tydligt genom att fylla i en liten prick.

Vad kände du under dagen och vilka känslor kommer till dig oftare än andra?
Om vi inte tar till oss och uppmärksammar vad vi känner är det svårt att göra något åt det.

Tex. Om du ofta är ledsen och bara är det utan att reflektera över varför du är ledsen. Då är det lätt att hamna i en nedåtgående spiral där våra negativa tankar får oss att må ännu sämre och allt kan kännas hopplöst.

Att fråga sig – Varför?

Varför är jag ledsen?
Vad har hänt?
Var det något som hände i dag, som förändrade mina känslor. Något som jag började tänka på?

Ibland håller vi fast vi tankar eller minnen som hände för länge sen som påverkar oss än idag. Minnen är ju kopplade till känslor och om vi kan se på minnet på ett annorlunda sätt så kan vi förändra känslan som är kopplat till minnet.

Så var det för mig

Jag blev alltid ledsen när jag tänkte på min pappa, som inte fanns där för mig när jag växte upp. Han valde att leva sitt liv, följa sina drömmar och valde bort mig.
Det gjorde mig ledsen och jag grämde mig över det i många år. Tills jag en dag fick en insikt.

Jag har skrivit om min pappa i ett annat inlägg om ni vill läsa mer om det.
Jag bestämde mig för att tänka annorlunda, att se på det på ett annorlunda sätt. Och vände på det.

”Det var inte jag som missade honom utan det var han som missade mig”

Men det här med minnen som plågar oss och som förstör för oss ska vi ta itu med. Men inte nu.
Det är ganska skönt att på kvällen få gå igenom dagen och känna efter. Tänka på allt det som var bra och det som var mindre bra, ger oss möjlighet till att göra bättre nästa gång.

S å till veckans utmaning nr 4. 

Det här med känslor är ett stort ämne

Du hittar arbetsbladet till denna vecka här Arbetsblad nr 4 

Eftersom vi kan förändra våra känslor genom hur vi tänker. Kan vi förändra vårt tänkande och få oss att känna annorlunda.
Om du gjorde övningen med spegeln och hälsade dig god morgon så kanske du inte mådde – Hej hopp!
Direkt men om du glatt hälsade så kanske dina känslor förändrades till att du mådde lite bättre. Blev lite gladare.

Finns ett uttryck på engelska: ”Fake it till you make it”

Det är ju trots allt det, det här hela handlar om. Att ”lura” sig själv att tänka annorlunda. Tills vi känner det vi vill känna. Att tänka tankar som få en att må dåligt eller att må bra är ett val och mängden arbete är den samma. Så varför välja det dåliga alternativet.
Till sist vill ja säga att jag är stolt över dig som hängt så här långt.
Så bra jobbat. Var stolt över dig själv.
Ta hand om dig, så ses vi igen på onsdags-pepp / Hannele

Lämna ett svar

Till startsidan