Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Är du en Snoozare?

Tänk vad tiden går fort. Nu har vi redan tagit oss igenom 2 av 4 prova på utmaningar.

Om du läser detta och har gjort övningarna, då ska du ha beröm. Bravo! Var stolt över dig själv. Hoppas att du givit dig själv beröm och en välförtjänt klapp på axeln.

De två första veckorna har vi tagit oss an två delar av en god morgonrutin

Nu ska vi lägga till två till, låter kanske mycket, men jag lovar dig det är inget avancerat.
Du behöver förbereda dig redan i kväll. Hitta ett fint glas som kommer att bli ditt vattenglas. Fyll det och ställ vid sängen. Om du gör det vid sänggående så du har det till hands i morgon bitti.

Nu till en fråga… Är du en Snoozare?

I många böcker jag läst och lyssnat på så sägs det att snooza är en riktigt dålig vana och behöver brytas. Du blir inte piggare av att sova lite till. Snarare tvärtom. Vi sover i cykler. Och när du vaknar till av larmet och somnar om så startar en ny sömnperiod. Och när du vaknar till igen av larmet så är du ännu tröttare. Du gör dig själv bara en otjänst av att snooza om du tror att du kommer att bli piggare av att sova bara 5 minuter till.

Vi ska använda oss av Snooze-knappen på ett positivt sätt

Dags för utmaning nr 3

Här hittar du Arbetsbladet till V3

Så här ska vi göra:
När larmet ringer tryck på Snooze. Men i stället för att lägga dig igen, sätt dig upp och sträck på dig. Drick vattnet du förberett kvällen innan. Sitt sen stilla tyst och blunda. Lägg ingen vikt vid tankarna bara låt dem passera förbi.
När det ringer igen kliv ur sängen och gör som du gjort de två föregående veckorna. Bädda sängen och ge dig själv beröm. Och placera dig framför spegeln och hälsa god morgon.
Att vakna lugnt och njuta av några minuter i tystnad är ett bättre sätt att börja dagen på, än att bara rusa i väg stressad och småtrött för att man somnat om flera gånger och blivit försenad.
Kanske är du någon som brukar stilla dig på väg till jobbet, på bussen eller hur du nu tar dig. Eller så får du dig en härlig morgonpromenad till jobbet.

Om det passar dig och du trivs med det så fortsätt så

Ingen idé att ändra något som fungerar för dig. Men vill du så ställ larmet 5 minuter tidigare och testa om detta kan vara något för dig. Så har du något att jämföra med.
Jag ger bara tips och enkla metoder till att utmana oss själva. Vi behöver alla prova oss fram till vad som fungerar för oss. Att prova något nytt, som man inte tänkt på kan bli en positiv upplevelse.

Lycka till så ses vi på onsdag/ Hannele

Lämna ett svar

Till startsidan