Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Har du ett aktiebolag?

Många människor driver stora och små aktiebolag numera.

Man skulle nog inte tacka nej till Företagslån aktiebolag för att komma i gång med sitt eget AB. För man behöver en viss summa att ens starta ett AB. Du kommer verkligen att behöva pengar i början och även när företaget börja växa sig stort kommer du att behöva kapital. Det kan vara svårt att låna pengar från sina bekanta så bästa sättet är faktiskt att ta ett lån och slippa vara beroende av vänner.

Skulle man senare tex vilja starta en skobutik så måste man ha pengar för att kunna köpa in skor i olika storlekar. Sedan behöver man anställda några stycken. I början kan det räcka med en person men man ska nog inte jobba själv hela tiden. För en sko butik är även öppet på helgerna och då behöver man verkligen en extra personal som kan rycka in när man själv tex behöver äta lunch eller gå på toa. En person kan inte vara i en butik ensam 8 timmar i sträck det är lite av en omöjlighet.

Du behöver också en e-handel till din skobutik för de flesta köper skor via nätet. Här kan man tjäna mycket pengar om man vet hur man driver en e-handel effektivt så att man kan sälja så mycket skor som möjligt. Sedan ska du anpassa skorna efter vad det är för väder också. Du köper in vinterskor när hösten närmar sig så att du kan sälja av dem. Sedan köper du in sandaler och enklare skor när våren närmar sig. Det är så folk jobbar för att sälja på folk så mycket det går.

Sko butiker i tex Uppsala har nästan alla gått i konkurs då de flesta säljer skor och kläder via internet. Därför ska du själv befinna dig där dina kunder befinner sig. Du behöver följa strömmen om du ska komma någon vart med din försäljning. Samt så kan du också gå på olika föreläsningar och lära dig mer om hur du kan sälja effektiv så att du kan utöka din ekonomi och verksamhet medans du lär dig massor på vägen.

Ändra känslor genom dina tankar

Hur har det gått för er med att känna efter hur dagens känsla varit?

Alla bilder ni ser som är digitala i bloggen har jag själv gjort och bjuder även på ett citat i varje.

Jag kom på mig själv att anstränga mig lite extra till att göra sådant som gör mig glad under dagen och bara tänka positivt. Eftersom jag hade i åtanke att jag till kvällen skall fylla i dagens känsla. Och ville se till att kunna fylla i de glada prickarna.

Det går ju att ändra sina känslor genom att tänka glada tankar

Om man känner sig lite nere eller någon annan negativ känsla så är det helt okej att ändra på det. Det är så lät att fastna i självförebråelser eller känna sig som ett offer. Tro att man inte är värd att må bra.

Så tyckte jag i många år. Att jag inte var värd att må bra

Vad hade jag att glädjas över. Jag som var så dålig på både det ena och andra.
Och ju mer jag tänkte på det, desto ledsnare blev jag och hamnade i negativ loop. Som tog mig år att ta mig ur. För att jag inte visste bättre.

Idag vet jag bättre, det är ingen som stoppar in tankar i mitt huvud utan det är något som händer eller någon situation som triggar tankarna.
Du är ju inte dina tankar du är den som tänker dom. Och tankar är flyktiga. De kommer och går.
Du bestämmer hur du vill må, det är upp till dig, ingen annan.

Vi kan göra ett test…

Tänk på något som gör dig glad. Något som hänt eller något du upplevt. Som gör dig riktigt riktigt glad.
Jag brukar tänka på min gubbe, eller när jag födde mina barn. Du kan också distrahera dig genom att göra något som du blir glad av. När jag dansar eller sjunger för mig själv känner jag mig lycklig.
Så tänk på något som föder en lyckokänsla i dig.
Njut av glädjen i några minuter.

Tänk nu på något som gör dig ledsen, kanske du saknar någon eller det hänt något tråkigt i ditt liv som när du tänker på dig blir ledsen.

Förändrades dina känslor nu på ett ögonblick?

Om de gjorde det var det för att du bytte focus från den glada tanken till de ledsna. och tänkte på något tråkigt. Känslorna hänger på.

Om du nu går tillbaka till det första vi gjorde och tänker på det roliga. Då borde du bli glad igen.
Ibland så kan det vara svårare att ändra sina tankar från det negativa till det positiva, men det går. Det gäller bara att vara envis och verkligen låta de negativa tankarna fara förbi.

Vart du glad igen?

Fick du kämpa lite extra för att känna glädje igen? Men det gick… eller hur?
Om du gjorde den här övningen så fick du bevis på att du kan ändra på vad du känner genom att förändra tanken.
Det är inte lätt men det går med lite övning. Och det blir lättare med tiden att nonchalera de ledsna tankarna och låta dem passera förbi och bra hålla fast vi de glädjefyllda.

Detta ska vi jobba mer på…

Att förändra tanken på något eller minnen som påverkar oss negativt, det ska vi ta itu med vid ett senare tillfälle. Då ska vi jobba på att se det på et mer positivt sätt., eller vad vi lärt oss av det som hände.

Då tänker jag ta upp det som hände mig och mötet med min pappa som aldrig blev av. Det minnet påverkade mig negativt långt upp i vuxen ålder. Tills jag förändrade hur jag såg på det minnet. Idag blir jag glad av att tänka på min pappa. Trots allt.
Nu blev det mycket om tankar, men det hör ihop med känslorna. De går liksom hand i hand.

Ha det gott och ta hand om dig tills vi ses igen på söndag / Hannele

Övning framför en spegel

Hoppas du tog dig lite till att reflektera över veckans som gått med en din nya rutin.

Att bädda sängen fixade du säkert galant. Medan det svåra var kanske att komma ihåg att stilla sig, inspektera och berömma sig själv. Om du gjorde övningen är jag glad för din skull. Ett bra beslut och det skall du ha beröm för eftersom du nu har tagit några steg framåt på vägen, mot ett bättre jag. Och vi ska fortsätta jobba med oss själva, stärka oss och våga ta oss ur vår komfort zon.

Du som började med denna enkla rutin och gjorde det sju dagar i rad, fortsätt gärna. Som jag sagt förut så tar det 21 dagar för en rutin att sätta sig.

Så nu till veckans utmaning som är en övning framför en spegel

När jag började jobba med mig själv, tyckte jag att det svåraste var att se mig själv i spegeln. Oftast tittar vi oss i spegeln, men ser inte på oss själv, ser inte oss själva i ögonen.
Tufft ja!
Jag såg inte på mig själv i många år. Och när jag väl gjorde det så fick jag en chock, jag hade blivit gammal och kände inte igen mig själv. Tyckte jag helt enkelt var ful. Så gör inte som jag gjorde och undvik spegeln.

Du är vacker, precis som du är

Övningen går ut på att placera sig fram för en spegel och säga god morgon till din spegelbild. Se på dig själv och var nöjd med det du ser. Säkert finns det saker du skulle vilja att de var annorlunda, som du inte är nöjd med. Men det skall vi ta itu med i ett senare tillfälle.

Här hittar du arbetsbladet till denna veckas övning. Prova på V2

Har du en partner kan ni göra det tillsammans, eller om du har barn kan ni göra det till en snabb mysstund på morgonen innan det är dags att starta dagen.

Vågar du vinka till dig själv så gör det, utmana dig själv, eller varandra

Det viktiga är att du tittar dig själv i ögonen och säger – God morgon!
Det gör att du blir medveten om dig själv och att det är en ny dag. En ny härlig dag full av nya möjligheter. Och till att göra sitt bästa.
Lycka till och ta hand om er/ Hannele

Jag återkommer igen med veckans roliga onsdags- pepp

Är du en Snoozare?

Tänk vad tiden går fort. Nu har vi redan tagit oss igenom 2 av 4 prova på utmaningar.

Om du läser detta och har gjort övningarna, då ska du ha beröm. Bravo! Var stolt över dig själv. Hoppas att du givit dig själv beröm och en välförtjänt klapp på axeln.

De två första veckorna har vi tagit oss an två delar av en god morgonrutin

Nu ska vi lägga till två till, låter kanske mycket, men jag lovar dig det är inget avancerat.
Du behöver förbereda dig redan i kväll. Hitta ett fint glas som kommer att bli ditt vattenglas. Fyll det och ställ vid sängen. Om du gör det vid sänggående så du har det till hands i morgon bitti.

Nu till en fråga… Är du en Snoozare?

I många böcker jag läst och lyssnat på så sägs det att snooza är en riktigt dålig vana och behöver brytas. Du blir inte piggare av att sova lite till. Snarare tvärtom. Vi sover i cykler. Och när du vaknar till av larmet och somnar om så startar en ny sömnperiod. Och när du vaknar till igen av larmet så är du ännu tröttare. Du gör dig själv bara en otjänst av att snooza om du tror att du kommer att bli piggare av att sova bara 5 minuter till.

Vi ska använda oss av Snooze-knappen på ett positivt sätt

Dags för utmaning nr 3

Här hittar du Arbetsbladet till V3

Så här ska vi göra:
När larmet ringer tryck på Snooze. Men i stället för att lägga dig igen, sätt dig upp och sträck på dig. Drick vattnet du förberett kvällen innan. Sitt sen stilla tyst och blunda. Lägg ingen vikt vid tankarna bara låt dem passera förbi.
När det ringer igen kliv ur sängen och gör som du gjort de två föregående veckorna. Bädda sängen och ge dig själv beröm. Och placera dig framför spegeln och hälsa god morgon.
Att vakna lugnt och njuta av några minuter i tystnad är ett bättre sätt att börja dagen på, än att bara rusa i väg stressad och småtrött för att man somnat om flera gånger och blivit försenad.
Kanske är du någon som brukar stilla dig på väg till jobbet, på bussen eller hur du nu tar dig. Eller så får du dig en härlig morgonpromenad till jobbet.

Om det passar dig och du trivs med det så fortsätt så

Ingen idé att ändra något som fungerar för dig. Men vill du så ställ larmet 5 minuter tidigare och testa om detta kan vara något för dig. Så har du något att jämföra med.
Jag ger bara tips och enkla metoder till att utmana oss själva. Vi behöver alla prova oss fram till vad som fungerar för oss. Att prova något nytt, som man inte tänkt på kan bli en positiv upplevelse.

Lycka till så ses vi på onsdag/ Hannele

Våga visa dina känslor i denna kurs

Helt ärligt måste jag säga att dessa veckor har gått fort.

Eftersom vi redan har kommit fram till sista prova på veckan. Jag tycker det har varit givande och riktigt kul att få ge er en ny utmaning varje vecka.
Jag hoppas verkligen, att det har givit dig något oxå, att du har lärt dig något av att ta dig an dessa veckor.

Till att börja med har vi har skapat oss en enkel morgonrutin
1. bädda sängen och berömma sig själv.
2. Hälsa god morgon till vår spegelbild
3. Använt Snooze-knappen till något positivt. 5 minuters meditation

Sist men inte minst ska denna sista del nr 4 handla om våra känslor

Alltså vi ska uppmärksamma hur vi mår. Vad som än händer under dagen ska vi känna efter och göra det tydligt genom att fylla i en liten prick.

Vad kände du under dagen och vilka känslor kommer till dig oftare än andra?
Om vi inte tar till oss och uppmärksammar vad vi känner är det svårt att göra något åt det.

Tex. Om du ofta är ledsen och bara är det utan att reflektera över varför du är ledsen. Då är det lätt att hamna i en nedåtgående spiral där våra negativa tankar får oss att må ännu sämre och allt kan kännas hopplöst.

Att fråga sig – Varför?

Varför är jag ledsen?
Vad har hänt?
Var det något som hände i dag, som förändrade mina känslor. Något som jag började tänka på?

Ibland håller vi fast vi tankar eller minnen som hände för länge sen som påverkar oss än idag. Minnen är ju kopplade till känslor och om vi kan se på minnet på ett annorlunda sätt så kan vi förändra känslan som är kopplat till minnet.

Så var det för mig

Jag blev alltid ledsen när jag tänkte på min pappa, som inte fanns där för mig när jag växte upp. Han valde att leva sitt liv, följa sina drömmar och valde bort mig.
Det gjorde mig ledsen och jag grämde mig över det i många år. Tills jag en dag fick en insikt.

Jag har skrivit om min pappa i ett annat inlägg om ni vill läsa mer om det.
Jag bestämde mig för att tänka annorlunda, att se på det på ett annorlunda sätt. Och vände på det.

”Det var inte jag som missade honom utan det var han som missade mig”

Men det här med minnen som plågar oss och som förstör för oss ska vi ta itu med. Men inte nu.
Det är ganska skönt att på kvällen få gå igenom dagen och känna efter. Tänka på allt det som var bra och det som var mindre bra, ger oss möjlighet till att göra bättre nästa gång.

S å till veckans utmaning nr 4. 

Det här med känslor är ett stort ämne

Du hittar arbetsbladet till denna vecka här Arbetsblad nr 4 

Eftersom vi kan förändra våra känslor genom hur vi tänker. Kan vi förändra vårt tänkande och få oss att känna annorlunda.
Om du gjorde övningen med spegeln och hälsade dig god morgon så kanske du inte mådde – Hej hopp!
Direkt men om du glatt hälsade så kanske dina känslor förändrades till att du mådde lite bättre. Blev lite gladare.

Finns ett uttryck på engelska: ”Fake it till you make it”

Det är ju trots allt det, det här hela handlar om. Att ”lura” sig själv att tänka annorlunda. Tills vi känner det vi vill känna. Att tänka tankar som få en att må dåligt eller att må bra är ett val och mängden arbete är den samma. Så varför välja det dåliga alternativet.
Till sist vill ja säga att jag är stolt över dig som hängt så här långt.
Så bra jobbat. Var stolt över dig själv.
Ta hand om dig, så ses vi igen på onsdags-pepp / Hannele

Förord och ett tack till dig.

Förord och ett tack till dig.

Tänk om du idag vaknade och är den där personen du vill vara. stark, modig och full av livslust.

Du kan allt det där du velat lära dig.
Igår innan du la dig fick du valet att ta ett piller för att ta den lätta vägen till att bli din drömperson.
Utan erfarenhet kan du allt, utan ansträngning klarar du allt du vill.

Tror du att du skulle vara lycklig?

Tänk dig livet som ett maratonlopp. Du står vid startlinjen och förväntansfull väntar du på att få komma i gång. Rastlös vankar du fram och tillbaka, skakar på dig. Tar en slurkvatten ur vatten flaskan. Väntar…. Så går startskottet och du börjar springa.
Så plötsligt är du i mål. Du har ingen aning hur du kom dit. Vad som hände på vägen. Var det jobbigt? fick du kämpa? Förvirrad står du där i målet och har ingen som helst minne av hur det gick. Känslan av stolthet uteblir trots att du nåde i mål.

Lyckligtvis finns inget sådant piller.

Som gör dig stark utan att träna, som ger dig erfarenhet utan att lära dig och mod utan att först tränat upp din viljestyrka att våga och kämpa på.
Livet skulle snart tappa sin glans och vi skulle följa med i strömmen utan mål och riktning, känna oss förvirrade och undra vad finns det att kämpa för om vi redan kunde allt. Vi skulle missa chansen att känna oss stolta över oss själva för att vi inte gav upp. Känna stolthet över att ”jag klarade det” jag gav inte upp. det var tufft men jag vågade och nu är jag här. Stolt och nöjd över mig själv.

Vi behöver vägen till målet.

Behöver något att kämpa med. Som stärker oss att våga ta itu med våra rädslor. Motivation och vilja att nå dit vi vill.
För att kunna springa ett maratonlopp krävs träning, att ta det steg för steg, börja att sakta men säkert att bygga upp sin bentyrka, balans och fart.

Det lilla barnets vilja

Tänk dig när du var barn och skulle lära dig gå. Från att ha krupit dig fram så behövde du våga resa dig upp, hitta balansen innan du vågar ta några staplande steg med händerna i ett fast grepp om bordskanten. När du sen kände dig modigare så släppte du taget om bordskanten och vågade ta de där första stegen på egen hand. Ett, kanske två steg innan du föll med en duns i golvet. Upp igen, ta tag i bordskanten och sen släpp.

Om och om igen.

Du gav inte upp utan kämpade dig upp igen och Steg för steg, lärde du dig att gå, efter flera misslyckade försök, sprang och hoppade du av glädje på väg mot nya mål och lärdomar.
Tänk om du i stället hade suttit kvar där på golvet efter att ha ramlat för hundrade gången. Med tårarna rinnande ner för kinderna. Och gav upp. Med tanken ” det här med att gå är nog inte min grej”
Som barn kämpar vi på. Och vi ger oss fan på att vi ska lära oss gå, springa och hoppa och senare även cykla. Vi har en naturlig kraft och vilja som driver oss att lära oss mer. Suga åt oss kunskap och en nyfikenhet för världen och livet vi har framför oss.

Den urkraften finns inom oss alla även som vuxna.

En kraft som vi gömt någonstans långt inne i oss. Vi har kanske tappat tron på att vi har den, tappat tron på oss själva.
Det är den kraften vi skall locka fram från sitt gömställe och damma av. Ta nya tag och börja där vi är nu. Sakta men säker, dag för dag ge oss tid till att förändras, bli starkare och våga ta för oss av livet. Alla vill vi må bra, ta hand om oss och vara lyckliga genom att nå våra drömmar och mål.
Livet kommer emellan. För mig också. vi tappar orken, känner oss ledsna eller drabbas av olycka och sorg. Men det är just i dessa svåra stunder som vi behöver plocka fram denna urkraft som vi hade som barn för att orka komma vidare.

När jag mådde som sämst, ville jag inte leva.

Åt knappt något. Satt håglös i soffan och bara grät. Tyckte livet var orättvist. Jag hade knappt ork att borsta tänderna eller klä på mig. Som ett tomtskal utan livsvilja släpade jag mig genom dagarna i mitt nattlinne och med dålig smak i munnen.
Ute bland folk, i affären eller när jag lämnade barnens dagis då hade jag mina skygglappar på mig. Såg bara rakt fram och pratade bara fåordigt när jag vart tvungen.
Dessa skygglappar är i dag en av mina bästa verktyg, mer om de senare.
Jag vaknade upp en dag och tänkte att jag inte vill känna så här längre. Jag vill inte vara rädd för allt och alla. Rädd för att leva.

Med små övningar och steg för steg byggde jag upp mitt liv från grunden.

Jag vågade öppna munnen och vågade prata med dagispersonalen. Och även titta upp för att se omkring mig när jag stod i kön i affären, i stället för att stirra ner i golvet. En dag vågade jag till och med att fråga någon om hur mycket klockan var när jag väntade på bussen. Och tänk den dagens glädje och stolthet, jag kände då jag räckte upp handen för första gången för att svara på en fråga och insåg att det var inte så farligt. Världen gick inte under.

Att ta tag i livet var en tuff resa.

Jag fick kämpa mig igenom ångest, skuld och skam. När jag väckte upp känslorna jag stängt av för att ens våga vakna på morgonen fick jag mig flera sju jäkla turer i en känslomässig berg och dalbana.
Men vi ska ta det lugnt, steg för steg. Ett steg i taget som det lilla barnet som lär sig gå. Vi kommer att fnissa och gråta, kanske ge upp och ta nya tag. Men för varje dag kommer det att bli lättare och vi kommer att låta oss känna stolthet över de små segrarna. Belöna oss och ge oss tid till att klappa oss själva på axeln. Vi kommer att skratta och känna oss fåniga och obekväma. Kanske gråta av sorg för att lämna det trygga och invanda. Och lämna den vi varit bakom oss för att bli den vi vill vara.

Det kommer att bli en inre resa med glädje, hopp och tilltro till vår egen förmåga.

Få till en vardags som fungerar för oss själva. Det är det jag vill ge er genom att dela med mig av min resa till en starkare självkänsla och till att tillåta sig själv att älska sig själv. Förlåta sig själv och andra som påverkat våra liv negativt. Förlåta och gå vidare.

Ta hjälp av en res- kompis

Vi behöver alla stöd i livet när vi skall påbörja en resa mot att må bättre. Vi behöver veta vad vi ska packa ner i vår resväska. Guidning och ett resmål för att veta vart vi ska och ta oss vidare mot nya mål.
Stöd och någon att håll i handen. Någon som följer med oss som resesällskap. Ger oss tips och pushar oss, och samtidigt låter oss vara oss själv utan att döma eller tvinga oss till att bara köra på.
Tids nog är vi redo till att släppa taget om bordskanten och börja gå för egen maskin. Snart nog har vi styrkan, viljan och modet av att våga axla ansvaret för våra liv.

Ta över kontrollen för ditt liv.

Ditt liv är ditt ansvar. Du vet bäst vad som får dig att må bra och vad som ger dig kraft att ta stegen till ett liv du vill leva.
Tack för att du tagit dig tid att läsa så här långt. Jag hoppas att du känner en nyfikenhet till att få veta mera. För det skulle vara så kul att få göra denna resa och ha dig med som mitt resesällskap. Jag är så tacksam för det och glad för din skull, om du tar beslutet att följa med för att må något lite bättre.
Kram och ta hand om er / Hannele

Till startsidan